Publications
2024
Dávila, M.C., & Zlobina, A. (2024). "Tell Me who You Hang Out with and I'll Tell You Who You Are”: Analysis of How the Social Contacts ́ Gender Predicts Self-Concept as a Socially Engaged Person and Intention of Future Social Participation Among Young People. Multidisciplinary Journal of Gender Studies, 13(2), 99-118. http://dx.doi.org/10.17583/generos.13927
López-García, L., & Pasca, L. (2024). Nature connectedness taking into account its negative elements. International Journal of Social Psychology, 39(3), 473-495. https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1177/02134748241277135
Zlobina, A., Dávila, M. C., y Barbolla Zapater, M. (2024). Are today's young people active citizens? A study of their sensitivity to socio-political issues and their social participation. Journal of Social and Political Psychology, 12(1). https://doi.org/10.5964/jspp.10299
2023
Castelo, U., Gil de Montes L. y Larrañaga, M. (2023). Where do we come from and where are we going?’ A study about the transformation of knowledge related to long-term care. Journal of Health Psychology, 28(13), 1250-1263. doi:10.1177/13591053231171796
Moreno-Jiménez, P. (2023). Intervención psicosocial desde el voluntariado internacional en Guatemala, Honduras y Colombia. En S. Cabrera, J. Delgado, N. Fernández y J. Martínez (eds). Universidades y agenda 2030: La cooperación universitaria andaluza comprometida con los ODS. (pp. 605-617). https://accesoabiertocomares.com/index.php/coa/catalog/view/42/82/668
Pasca, L., & Poggio, L. (2023). Biased perception of the environmental impact of everyday behaviours. The Journal of Social Psychology, 163(4), 515-521. https://doi.org/10.1080/00224545.2021.2000354
Pérez, L., Márquez, J., Arnoso-Martínez, M., Gastón, A., Guerendiain, I., Casado, A., y Minguez, Z. (2023). Hacia la universidad popular: ingredientes para un cocinado participado. En G. Roman y M. Orcasitas-Vivandi (Eds). Innovación educativa y diversidad: El rol del capital etnocultural como eje del cambio. Editorial GRAÓ.
Revilla, J.C., Gonzalo, A., Dávila, M.C., Zlobina, A. y Belli, S. (2023). La emergencia de la nueva generación ecologista juvenil en España desde 2019: el caso de Fridays for Future. Centro Reina Sofía https://www.centroreinasofia.org/publicacion/movimiento-ecologista/
Revilla, J. C., & Gonzalo, A. (2023). La complejidad y diversidad de las figuraciones grupales juveniles. Más allá del grupo de iguales. Revista Internacional De Sociología, 81(1), e221. https://doi.org/10.3989/ris.2023.81.1.21.148
2022
Arnoso, M. y Gaston, A. (2022). La Universidad en un contexto de Emergencias: (Re)Pensando la calidad universitaria desde las luchas sociales. Donostia: Emmaus Social Foundation. https://www.emaus.com/pdf/universidad-contexto.pdf
Belli, S., Revilla, J. C., Sánchez, S., y Gonzalo, A. (2022). Marcos discursivos de un movimiento ecologista emergente y su impacto virtual. Revista Española de Sociología, 31(2), a100. https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.100
Castelo, U., Gil de Montes, L., Larrañaga, M., y Soubelet-Fagoaga, I. (2022). Dependency and aged care in Spain: Tensions and contradictions in a society in transition. Analyses of Social Issues and Public Policy, 22(2), 626-647. https://doi.org/10.1111/asap.12310
Dávila, M.C., Zlobina, Z., Feo, M.L., Revilla, J.C. y Tovar, F.J. (2022). Análisis de las prácticas y formas de la ciudadanía activa del estudiantado de la UCM. Observatorio del Estudiante UCM https://www.ucm.es/observatorio/file/informe-final_poe8-informe-activeu-?ver
Pasca, L. (2022). Pride and guilt as mediators in the relationship between connection to nature and pro-environmental intention. Climatic Change, 175:5. https://doi.org/10.1007/s10584-022-03458-0
Pasca, L. (2022). Estimating one’s own environmental impact: others, acceptability, and off-setting. PsyEcology, 13(2), 139-158. https://doi.org/10.1080/21711976.2022.2034289
Revilla, J.C., & Urraco, M. (2022). 40 years of Youth Studies in Spain and their Contribution to Social Images of Youth. En Jorge Benedicto, Maritza Urteaga and Dolores Rocca (eds.). Young People in Complex and Unequal Societies. Doing Youth Studies in Spain and Latin America. Editorial Brill, pp-60-87. ISBN: 978-90-04-50745-6
Ríos, M. L., Moreno-Jiménez, P., y Vallejo Martín, M. (2022). Atribuciones de la pobreza: efectos en la comunidad. Psicumex, 12(1), 1–29. https://doi.org/10.36793/psicumex.v12i1.446
2021
Dávila, M.C., Zlobina, A,. y Álvarez-Hernández, G. (2021). Young People’s Social Engagement: Personal Motivations and Social Networks. Voluntas, 1-12. https://doi.org/10.5281/zenodo.3693701.
Dávila, M. C., Zlobina, A., y Serrano, A. (2021). Emprendimiento social en jóvenes: análisis de su relación con otras formas de participación social. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 138, e75562. https://doi.org/10.5209/reve.75562
Hidalgo, M.C., Moreno, P., Muiños, G. y Hernández, B. (2021). Neighborhood care and neighborhood bonds: An unequal relationship. Environment and Behavior, 53, 6, 571-600 (2021). https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1177/0013916520937453
Zamudio, P.D., Larrañaga, M. y López. F. (2021). La representación social del éxito escolar en jóvenes sinaloenses: elementos hegemónicos vs. prácticas concretas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23(e15), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e15.3724
2020
Arnoso, M., Guerendiain-Gabás, I., Gastón, A., Sarasola, M., Minguez, X., Pérez-Prat, L., y Márquez, J. (2020). Elaboration of academic works participated and in the crack: a learning community for agents involved. Dilemata: International Journal of Applied Ethics, 33, 77–94.https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000376
Arnoso, M. y Sarasola, M. (2020). En la grieta: guía de elaboración de trabajos académicos trasformadores. Emaus Fundazioa. https://www.emaus.com/pdf/En-la-grieta.pdf
Casado, A., Arnoso-Martínez, M., y Pérez Prat, L. (2020). Jauzi Handia: a community of practice for training in democratic culture on the Gipuzkoa campus. Dilemata: International Journal of Applied Ethics, 33, 117-133. Link: https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000381
Dávila, M.C., Zlobina, A. y Álvarez-Hernández, G. (2020). La influencia diferencial de las redes sociales en la participación social de mujeres y varones. Redes: Revista Hispana para el Análisis de Redes Sociales, 30(1), 1-18. https://doi.org/10.5565/rev/redes.835
Dávila, M.C., Negueruela, M., Sánchez-Izquierdo, M. (2020). Benefits of Volunteering in Young People at Risk of Social Exclusion. Irish Journal of Applied Social Studies, 20(1). https://doi.org/10.21427/8wb6-bt70
Reyes-Sosa, H., Larrañaga, M., Dos Santos, T., y Peréz-Marín, L. y Álvarez-Montero, F. (2020). Press Ideology as an Epistemological Connector between Framing Theory and Social Representations Theory: An Analysis of Violence and Drug Trafficking in the Mexican Press. Integrative Psycological and Behavioral Science, 54, 179–195. https://doi.org/10.1007/s12124-019-09498-z
Zlobina, A., Dávila, M.C. y Mitina, O. (2020). Am I an activist, a volunteer, both, or neither? A study of role-identity profiles and their correlates among socially engaged citizens. Journal of Community and Applied Social Psychology, 31(1), 1-16. https://doi.org/10.1002/casp.2491
2019
Arnoso, M., Gastón, A., Larruskain, O., Basurko, I., y Gallo, E. (2019). De la cultura del éxito a la cultura del bien común y del buen vivir: caminar juntos hacia una universidad crítica y transformadora. En A. Married (Ed). Cultura Dual. Nuevas identidades en Interacción universidad-sociedad. Plaza and Valdes.
Pepe, C. y Moreno-Jiménez, P. (2019). Relaciones comunitarias y satisfacción vital: diferencia entre delincuentes y no delincuentes. Apuntes de Psicología, 37(1), 21-29. https://www.apuntesdepsicologia.es/index.php/revista/article/view/768
2018
Casado, F., Hidalgo, M.C. y García, P. (2017). Energy efficiency in households: the effectiveness of different types of messages in advertising campaigns. Journal of Environmental Psychology, 53, 198-205. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2017.08.003
Dávila, M.C. (2018). The Relationship between Social Networks and Volunteerism among Seniors. Journal of Social Service Research, 44(1), 38-49. https://doi.org/10.1080/01488376.2017.1395382
2017
Moreno-Jiménez, P.; Vallejo, M., y Ríos, M.L. (2017). Improving quality of life via social work: Influence of residential and community variables on life satisfaction. International Social Work, 60, 6, 1564-1577. https://doi.org/10.1177/0020872816663290
Moreno-Jiménez, M.P., Vallejo, M. y Ríos, M.L. 0.25 (2017) Improving quality of life via social work: Influence of residential and community variables on life satisfaction. International Social Work, 1(1), 1-14. https://doi-org.bucm.idm.oclc.org/10.1177/0020872816663290
Vallejo, M.; Moreno-Jiménez, P.; & Ríos, M.L. (2017). Sentido de comunidad, fatalismo y participación en contextos de crisis socioeconómica. Psychosocial Intervention, 26(1), 1-7. https://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.10.002
2016
Dávila, M.C. (2016). Perfil de personas mayores voluntarias y relación con bienestar físico y psicológico. Revista Española del Tercer Sector, 34, 17-37. https://www.accioncontraelhambre.org/sites/default/files/documents/rets_34.pdf
2015
Moreno-Jiménez, P. (2015). Citizen participation according to causal perceptions of third world poverty, belief in a just world and gender system justification. Australian Journal of Psychology. https://doi.org/10.1111/ajpy.12093
Urraco, M., & J.C. Revilla (2015). La producción académica: Treinta años de tesis doctorales sobre juventud en España. Revista de Estudios de Juventud, 110, 217-237.
2014
Dávila, M.C. (2014). Jóvenes y voluntariado. Revista Española del Tercer Sector, 28, 55-80. https://docta.ucm.es/rest/api/core/bitstreams/57bd15cb-ca14-4547-abb2-6facb918dc01/content
Hidalgo, M.C., Casado, F., y García, P. (2014). Communicating Climate Change: Improving the effectiveness of public campaigns. Escritos de Psicología, 7(2), 28-35. https://dx.doi.org/10.5231/psy.writ.2014.2603.
Pisano, I., e Hidalgo, M.C. (2014). Testing the Cross-National Social Bases of Environmentalism: A Current and Comparative Analysis of Conservation Behaviors. Psico, 45(3), 395-405.
Ríos, M.L, Moreno-Jiménez, M., y Vallejo-Martín, M. (2014). Fatalismo, creencias en un mundo justo y factores sociodemográficos relacionados con la participación comunitaria y sociopolítica. Boletín de Psicología, 112, 53-66. https://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/trabajo/tr2010v26n3a8.pdf
2013
Valencia, J. F., Gil de Montes, L., Ortiz, G., Larrañaga, M., y Flores-Palacios, F. (2013). Representaciones sociales y enmarcamiento: igualdad de género y regulaciones normativas. Revista De Psicología, 22(1), 62–71. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2013.27720
Moreno-Jiménez, P.; Ríos, M.L., y Vallejo, M. (2013). Construction and validation of the Community and Social Politic Participation Scale (SCAP). Spanish Journal of Psychology, 16, http://dx.doi.org/10.1017/sjp.2013.48
Hidalgo, M.C., Moreno-Jiménez, P., y Quiñonero, J. (2013). Positive effects of voluntary activity in old adults. Journal of Community Psychology, 41, 2, 188-199. http://dx.doi.org/10.1002/jcop.21522
Pisano, I. e Hidalgo, M.C. (2013). La conciencia ambiental en Andalucía, España: ¿Qué, cuánta, quién y por qué? Psyecology, 4(3).
2012
Dávila, M.C. (2012). Beneficios del voluntariado corporativo. Revista de Responsabilidad Social de la Empresa, 10, 135-147. https://www.accioncontraelhambre.org/sites/default/files/documents/10_2.pdf
Dávila, M.C. (2012). Voluntariado de la Unión Democrática de Pensionistas y Jubilados (UDP). Solidaridad activa entre mayores. Unión Democrática de Pensionistas y Jubilados.
Dávila, M.C. (2012). Voluntariado e inmigración. Revista Española del Tercer Sector, 22, 17-42. https://www.accioncontraelhambre.org/sites/default/files/documents/rets_22_0.pdf
2011
Fernandez, B., Hidalgo, C., Salvador, C., Martos-Mendez, M.J. (coords). (2011). Entre los estudios urbanos y el análisis de la sostenibilidad. Universidad de Almería.
Hidalgo, M.C., Hernández, B., Lambistos, M. J., y Pisano, I. (2011). Evaluating pro-environmental behavior: differences between low- and high- involvement behaviors. International Journal of Hispanic Psychology, 4, 1, 45-54.
2010
Valencia, J.F., Gil de Montes, L., Ortiz, G., Larrañaga, M., e Idoyaga, N. (2010). Enmarcamiento y el rechazo o aceptación de los aspectos generales y especificos de la Ley de Igualdad de Genero en España: Representaciones sociales y regulaciones normativas. International Journal of Social Psychology, 25 (2), 145-156. https://doi.org/10.1174/021347410791063769
Ríos, M.L. y Moreno-Jiménez, M.P. (2010). Influencia de la participación comunitaria y la identidad con el lugar en la satisfacción vital en inmigrantes. Escritos de Psicología, 3, 2, 8-16. https://doi.org/10.1174/217119712799240314
Moreno-Jiménez, M. P. e Hidalgo, M. C. (2010). Prediction of Burnout in Volunteers. Journal of Applied Social Psychology, July 4 (7), 1798–1818. http://dx.doi.org/10.1111/j.1559-1816.2010.00640.x
Hernández, B. e Hidalgo, M.C. (2010). Actitudes y creencias hacia el medio ambiente. En J. I. Aragonés y M. Amérigo (Eds.). Psicología Ambiental (pp. 309-330). Pirámide.
Hidalgo, M.C. y Pisano, I. (2010). Predictores de la percepción de riesgo y del comportamiento ante el cambio climático. Un estudio piloto. Psyecology, 1(1), 39-46. https://doi.org/10.1174/217119710790709577
González, A.M., Negueruela, M. y Dávila, M.C. (2010). Voluntariado de Mayores: Guía para promover y gestionar su participación en entidades de acción voluntaria. Madrid: Dirección General de Voluntariado y Promoción Social. Consejería de Familia y Asuntos Sociales. Comunidad de Madrid.
Dávila, M.C. (2010). Motivaciones personales y voluntariado corporativo. Revista de Responsabilidad Social de la Empresa, 6, 103-120. https://www.accioncontraelhambre.org/sites/default/files/documents/6_1.pdf
Dávila, M.C., Díaz-Morales, J.F., Pasquini, M. y Giannini, M. (2010). Organizational commitment in Spanish and Italian volunteers: A comparative study. Europe's Journal of Psychology, 2, 32-46. https://doi.org/10.5964/ejop.v6i2.183